Kyotaku                                                                                                                           
                                    
De Zen fluit met een bijzonder warme en stiltebrengende klank. 

 

Oefeningen voor het meditatief fluitspelen.

Deze oefeningen worden het best gedaan met de ogen dicht, zodat andere zintuigen de waarneming zo min mogelijk beïnvloeden. Belangrijker is het bij deze oefeningen een goede waarnemer van jezelf en je ervaringen te zijn, dan “het goed te doen”. Je kunt het namelijk nooit verkeerd doen, maar je kunt er wel steeds meer van leren. Daarnaast dient te worden opgemerkt dat je voor het kyotaku spelen eigenlijk niet echt oefeningen hoeft te doen. Als je de stukjes telkens maar weer opnieuw en opnieuw speelt, en je neemt goed waar wat er gebeurt, zul je merken dat al deze zaken zich spontaan ontwikkelen.

 

Fluit spelen is luisteren !

Het geluid dat je nastreeft in de mind gaat zich ook vormen in je muziek.

 

Oefening 1.

Het blazen van lange tonen. In de shakuhachi wereld bekend als RO BUKI. Dit staat zeer uitgebreid beschreven in het hoofdstuk Techniek.

 

Oefening 2.

Het blazen van lange tonen, maar nu probeer je te luisteren naar jezelf met heel je lichaam. Je kijkt als het ware in jezelf en volgt de toon in de verte tot hij helemaal is uitgestorven.

 

Oefening 3.

Bij het meditatieve fluitspelen is de ruimte tussen de noten ( MA genoemd in het Japans ) , net zo belangrijk, of mogelijk nog belangrijker dan de noten zelf. Bij deze oefening gaat het erom te luisteren naar wat er over blijft nadat de toon is uitgestorven. Luister dus hoe het na het blazen van een noot stiller kan zijn dan tevoren. De toon benadrukt dus de stilte die gaat komen. Na langere tijd kun je bemerken dat na het intensief spelen van meerdere meditatieve stukjes, je een stroming van energie door het gehele lichaam gewaar wordt.

 

Oefening 4.

Luister naar de toon, en kijk wie of wat het is dat het geluid hoort. Waar in of buiten je lichaam hoor je het geluid, of neem je het geluid waar. In de ZEN beoefening is dit een heel beroemde en krachtige KOAN. Luister ook eens of je het geluid in jezelf of buiten jezelf hoort. Er zijn hierbij geen goede antwoorden, doch het verdiept je waarnemen en bewustzijn wel.

 

Oefening 5.

Deze oefening doe je best met een klankschaal of stemvork. Sla de schaal of vork aan, en blijf luisteren tot het geluid totaal, maar dan ook totaal verdwenen is en kijk of je op een gegeven ogenblik de “shift” kunt waarnemen, wanneer de klank overgaat van invloed op het fysieke lichaam naar invloed op het energie-lichaam. Je kunt voor de klank wegsterft steeds weer subtielere "shifts" voelen. Bij het werken met stemvorken kun je ook nog frequenties uitkiezen die dieper op je energielichaam doorwerken. Persoonlijk werk ik graag met de frequentie voor de Ohm klank en de frequentie voor de DNA klank.

 

Tot besluit nog dit :

 

Elk geluid dat de fluit je geeft is een geschenk. Het is de juiste toon voor dat moment en die plaats. Ook al komt er op dat moment alleen maar ruis of "wind" uit. Alleen willen wij altijd iets anders dan ons gegeven wordt. En daar ligt hem nu juist ons probleem, dit te leren accepteren. Op deze wijze bezien, is het fluitspelen ook een analogie voor het gewone leven.

 

 


 
       home
    de kyotaku
    geschiedenis
Koko Nishimura
     shakuhachi
      muziek
   biografie
  links
     agenda
   woordenlijst
     contact



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 - home - de kyotaku - geschiedenis - Koku Nishimura - shakuhachi - muziek - biografie - links - agenda - woordenlijst - contact -
                                                                                       

© Copyright Kyotaku.nl 2006